
Din LinkedIn-profil är en förlängning av ditt professionella “jag”. Det är därför viktigt att bygga en profil som representerar dig korrekt. Ett rimligt mål till att börja med är en enkel profil som beskriver vem du är och vad du jobbar med. Andra LinkedIn-användare ska snabbt få en övergripande uppfattning om dig när de klickar på din profil. Om du driver eget bolag, är detta ett utrymme där du som VD bygger ditt personliga varumärke som också representerar bolaget. För dig som jobbar på ett företag är LinkedIn-profilen ett verktyg för att sticka ut och visa upp dina nischade kompetenser.
Är LinkedIn som Facebook? På sätt och vis – ja. Men LinkedIn har gjorts för att bygga relationer med kunder och branschkollegor. Du lägger till de personer du jobbat med och dem du vill jobba med i framtiden. Du kanske träffade en person på en konferens. Efter ni möttes vill personen fortsätta ha kontakt med dig. Då är det viktigt att din profil är igenkännbar när de söker upp dig på LinkedIn. Skicka alltid en personlig hälsning där du förklarar varför du lade till personen, då blir det enklare för personen att komma ihåg dig eller bli bekant med dig. Det finns stor potential för intressanta diskussioner om din bransch med andra yrkespersoner i LinkedIns privata meddelanden. När du lägger till personer som är relevanta för dig, håller du dig uppdaterad om din bransch och kan nå ut till personer som kan ha nytta av ditt arbete.
Algoritmen bestämmer mycket av det innehåll som får uppmärksamhet på LinkedIn. Den ändras och utvecklas också hela tiden. Lågt engagemang, alltså få likes och kommentarer, kan ibland bero på att du använder fel format. Inlägg med bara text tenderar att få lägre engagemang än de med med visuellt innehåll. Det gäller att kontinuerligt följa trender och uppdatera sina metoder utifrån de format som algoritmen gynnar. Det finns också vissa tider som är optimala för att få engagemang. De flesta användarna spenderar tid på LinkedIn under kontorstid. Det brukar vara bättre att posta en onsdagsmorgon än en lördagskväll.
Det kanske svåraste med LinkedIn är att komma på vad man ska skriva om. Har du ett specialområde? Bra. Saker som intresserar dig intresserar förmodligen också dina branschkollegor. Det går bra att skriva om allt från nyheter till trender, men att bidra med egna tankar om aktuella fenomen är det mest värdefulla. Sträva efter att väva in unika perspektiv på omdiskuterade ämnen. Ett utmärkt verktyg för att få igång idéskapandet är att dra inspiration från innehåll som väcker tankar eller känslor hos dig – kanske en TED Talk-video, en annons eller en intressant studie som kommit ut. Testa dig fram, upptäck nya ämnen och se vad som fungerar! Ha kul i processen - om du inte tyckte om att skriva ditt inlägg, kommer förmodligen inte andra tycka om att läsa det.
Trots att du använder dig av optimala format och tider, och skriver om relevanta saker, finns det inget praktiskt knep som garanterar att ett inlägg presterar bra. Därför är det säkraste kortet att producera innehåll av hög kvalitet. Storytelling används flitigt av kommunikatörer och varumärkesbyggare, men du behöver inte vara en professionell kommunikatör för att kunna utnyttja storytelling-knep i sitt skrivande. De flesta som är framgångsrika på LinkedIn skriver inte bara korta uppdateringar om nya roller, utan engagerande texter med ett narrativ, ofta med lärdomar. Försök till exempel att väva samman en personlig erfarenhet med ett omtalat ämne inom din bransch i ett inlägg. Enkla storytelling-knep kan stärka kvaliteten på din text.
Är du nyfiken på hur du eller ditt företag kan lyckas på LinkedIn och dra maximal nytta av plattformen? Då är Firetigers LinkedIn-utbildning någonting för dig.
Utbildningen hålls digitalt och är en timme lång. 20 personer får plats på ett tillfälle.
Den innehåller praktiska tips – från profilbyggande till innehållsproducerande och storytelling – med synpunkter som baseras på aktuell forskning kring LinkedIn.
Hör av dig, så pratar vi mer om det!
magnus@firetiger.se
0702997701
